INCOTERMS 2000

Noţiune

INCOTERMS este un acronim pentru INternational COmmerce TERMS ceea ce înseamnă Termeni de Comerţ Internaţional.

În orice contract de vânzare se pune problema stabilirii modalităţilor de livrare, a transferului riscurilor şi a repartizării între vânzător şi cumpărător a cheltuielilor aferente transportului mărfurilor (cheltuieli privind asigurarea mărfii, contravaloarea transportului).

Este mai dificil să rezolvi aceste chestiuni de fiecare dată prin inserarea în contract a clauzelor detaliate cuprinzând reglementarea tuturor acestor aspecte. De aceea practica a imaginat o metodă de a scurta drumul până la încheierea contractului, recurgând la termeni comerciali ce condensează într-o formă cat mai simplificată posibil, situaţiile cele mai uzuale.

Free On Board (FOB)

De exemplu, stipulând simplu intr-un contract că marfa urmează a fi vandută „FOB Hamburg”, părţile au vrut să spună că:
vânzatorul trebuie să încarce şi să expedieze marfa pana in portul Hamburg
să suporte cheltuialile de încărcare
să expedieze marfa folosind transportul maritim
să suporte riscurile până în momentul îmbarcării

În timp ce cumparatorului ii incumba următoarele obligaţii:
să plătească cheltuielile de navlosire
să suporte riscurile din momentul îmbarcării mărfii

Crearea Incoterms
Emblema Camerei Internaţionale de Comerţ cu sediul la Paris

Uzanţele comerciale au fost la origine, proprii vânzarilor maritime iar înţelesul lor era diferit in functie de loc, de port (maritim sau fluvial), sau de ţară. Acest fapt crea dificultăţi în ceea ce priveşte cunoasterea lor de către părţi, care nu ştiau exact întinderea obligaţiilor lor, deoarece uzanţele cunoşteau accepţiuni variate în funcţie de portul în care se aplicau. De exmplu, o vanzare FOB implica intr-un port obligatia vanzatorului de a incarca marfa la bordul navei, in timp ce intr-un alt port, se impunea numai sa aduca marfa la chei, langa nava. Ori aceste diferente erau stanjenitoare si erau surse de neintelegeri intre parti, fiind extrem de dificil de stabilit care a fost intentia initiala a partilor

Pentru a înlătura aceste inconveniente Camera Internaţională de Comerţ de la Paris , incepand cu anul 1920 a avut iniţiativa si a întreprins codificarea termenilor comerciali cei mai uzuali.

Prima codificare a avut loc in anul 1936, a fost revizuită in anul 1953, completata in 1967, 1976, 1980 şi 1990. Varianta cea mai recenta datează din 1999 fiind publicata in anul 2000 sub titulatura de Incoterms 2000 [1].


Utilizarea INCOTERMS

Incoterms conţin un preambul în care se arată că prevederile acestor reguli nu se impun voinţei parţilor ( nu au deci caracter obligatoriu), partenerii având libertatea să insereze în cuprinsul contractului alte dispozitii speciale. Cele doua parţi se pot referi la Incoterms ca baza a contractului lor dar pot prevedea anumite modificări sau adăugiri în funcţie de natura mărfurilor care fac obiectul contractului. Aplicarea Incoterms fiind facultativă este dependentă de voinţa partilor.

Adoptarea de către p ele a conditiilor de livrare reglementate prin aceste uzanţe nu comportă alte formalităţi precizări decât simpla înscriere in contractul de vânzare internaţională a clauzei alese, urmată de indicarea denumirii prescurtate a regulii:
F.O.B. Incoterms 2000
C.I.F. Incoterms 2000
F.A.S. Incoterms 1990

Incoterms 2000

Grupa E

EXV - Ex Works - Franco fabrică (Presupune obligaţii minime pentru vânzător care trebuie să pună marfa la dispoziţia cumpărătorului la sediul său fără a răspunde de încarcarea mărfii în mijlocul de transport al cumpărătorului. Cumpărătorul suportă toate riscurile pe care le comportă preluarea mărfii şi transportarea acestora la destinaţie)

Grupa F

FCA - Free Carrier - Franco transportator
FAS - Free Along Ship - Franco de-a lungul vasului
FOB - Free on Board - Franco la bord. (Vânzătorul trebuie să livreze mărfurile unui anumit transportator cu care cumpărătorul are încheiat un contract de transport. Din momentul livrării mărfii, cumpărătorul suportă toate riscurile.)

Grupa C

CFR - Cost and Freight - Cost şi navlu
CIF - Cost, Insurance, and Freigt - Cost, asigurare şi navlu
CPT - Carriage paid to - Transport plătit până la
CIP - Carriage and Insurance paid to - Transport şi asigurare plătite până la

Grupa D

DAF - Delivered at Frontier - Franco frontieră
DES - Delivered ex Ship - Franco navă nedescărcat (numai pe căi navigabile)
DEQ - Delivered ex Quay - Franco Chei (numai pe căi nevigabile)
DDU - Delivered Duty Unpaid - Franco destinaţie nevămuit
DDP - Delivered Duty Paid - Franco destinaţie vămuit (maxim de obligaţii care-i revin vânzătorului)



INCOTERMS 2000

Sunt reguli publicate de Camera Internationala de Comert de la Paris ( Intrernational Chamber of Commerce-ICC) in mai multe etape--1936, 1953, 1967, 1976, 1980, 1990, 2000--si se refera la interpretarea uniforma a obligatiilor vanzatorului si cumparatorului privind derularea contractului de vanzare internationala referitor la livrarea marfurilor, repartitia cheltuielilor, transferul riscurilor si formalitatile documentare privind trecerea marfurilor de la vanzator la cumparator.

I. Categoria "E" - vanzatorul pune marfa in propriile depozite la dispozitia cumparatorului:
EXW (Ex Works) - Franco uzina: este conditia de livrare cea mai comoda pentru vanzator care trebuie sa puna marfa ambalata la dispozitia cumparatorului, care este obligat sa o incarce pe cheltuiala si riscul sau. Variante : Ex Warehouse, Ex Mill, Ex Plantation etc.


II. Categoria "F" - transportul principal nu este platit de catre vanzator, care remite marfa unui transportator desemnat:
FCA (Free Carrier) - Franco la caraus: marfa, dupa ce a fost vanduta este predata de exportator primului caraus, numit de cumparator, la locul convenit. Indicat este sa se stipuleze in contract obligatia vanzatorului de a incarca si stivui marfa in containere in mijlocul de transport pe cheltuiala sa, ramanand in sarcina cumparatorului cheltuielile cu transportul si de descarcare.
FAS (Free Alongside Ship) - Franco de-a lungul navei: se poate utiliza numai in cazul transporturilor maritime si fluviale, cumparatorul angajeaza nava, iar vanzatorul aduce marfa in port si o plaseaza pe chei de-a lungul navei.
FOB (Free on Board) - Franco la bord: transferul de la vanzator la cumparator al marfii, cheltuielilor, formalitatilor si riscului se face in momentul cand marfa a trecut balustrada (copastia) vasului.


III. Categoria "C" - transportul principal este platit de catre vanzator, care suporta cheltuielile dar nu si riscurile pe timpul transportului:
CFR (Cost and Freight) - Cost si navlu: vanzatorul angajeaza nava, o incarca si o duce in portul de destinatie convenit.
CIF (Cost Insurance and Freight) - Cost, asigurare si navlu: pe langa CFR vanzatorul are obligatia sa procure pentru cumparator, pe contul acestuia din urma, un contract de asigurare impotriva riscurilor maritime de avariere sau de pierdere a marfii in timpul transportului.
CPT (Carriage Paid To) - Transport platit pana la: vanzatorul plateste transportul pana la destinatie. Conditia poate fi utilizata pentru toate felurile de transport.
CIP (Carriage and Insurance Paid To) - Transport si asigurare platite pana la: pe langa CPT vanzatorul asigura marfa, in numele si pe contul cumparatorului, contra riscurilor minime de avariere si pierdere.


IV. Categoria "D" - vanzatorul suporta toate cheltuielile si riscurile pentru livrarea marfii la locul de destinatie convenit:
DAF (Delivered at Frontier) - Livrat la frontiera: vanzatorul pune marfa la dispozitia cumparatorului la frontiera convenita si indeplineste formalitatile de vamuire la import.
DES (Delivered Ex Ship) - Livrat franco nava: vanzatorul suporta cheltuielile si riscurile aducerii marfii in portul de destinatie, punand-o la dispozitia cumparatorului la bordul navei, nevamuita pentru import.
DEQ (Delivered Ex Quay) - Livrat franco chei: pe langa DES, vanzatorul plateste vama in tara cumparatorului.
DDU (Delivered Duty Unpaid) - Livrat vama neplatita: vanzatorul nu plateste vama si celelalte taxe din tara cumparatorului
DDP (Delivered Duty Paid) - Livrat vama platita: vanzatorul plateste toate taxele si riscurile care intervin, ducand marfa la destinatie.


Noutatile aduse de INCOTERMS 2000

FCA: modificarile privind obligatiile de incarcare si de descarcare -: apare ca o obligatie de specificare a unui loc. Anterior, specificarea unui loc nu era o obligatie ci doar o obisnuinta.

EXW . Pentru acest termen se face recomandarea:

" Termenul nu trebuie utilizat atunci cand cumparatorul nu poate efectua direct sau indirect formalitatile la export. In asemenea cazuri trebuie utilizat termenul FCA sub rezerva ca vanzatorul accepta sa incarce marfa pe cheltuielile si riscul sau."

FAS beneficiaza de aceeasi precizare;

" Termenul FAS impune vanzatorului obligatia de suporta cheltuielile de export. Este vorba de o solutie total diferita fata de versiunile anterioare cand acestea reveneau cumparatorului. Termenul FAS este utilizat exclusiv pentru transportul pe mare sau pe cai navigabile interioare."

FOB cunoaste si el o mentiune:

" Daca partile nu inteleg ca marfa este livrata la momentul in care trece peste balustrada vasului, termenul FCA trebuie utilizat."











> CFR > inseamna ca vanzatorul trebuie sa plateasca navlu-ul si costurile necesare pentru aducerea marfii in portul de destinatie convenit , dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii , precum si orice costuri suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa trece de balustrada vasului in portul de incarcare . Termenul C.F.R implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul CPT .

> CIF > inseamna ca vanzatorul are aceleasi obligatii ca in cazul termenului CFR dar suplimentar , el trebuie sa efectueze asigurarea maritima care sa acopere riscul cumparatorului de pirdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului maritim . Vanzatorul incheie si plateste contractele de asigurare si plateste prima de asigurare . Cumparatorul ia nota ca in cazul termenului CIF , vanzatorul este obligat sa obtina asigurarea pentru acoperirea minima . Termenul CIF implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul CIP .

> CPT > inseamna ca vanzatorul plateste fracht-ul pentru transportul marfii la destinatia convenita . Riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii , precum si orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost predata carausului trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata carausului . In cazul in care pentru transportul marfii se folosesc carausi succesivi , riscurile trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata primului caraus . Termenul CPT implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport , inclusiv pentru transportul multimodal .

> CIP > inseamna ca vanzatorul are aceleasi obligatii ca la termenul CPT dar suplimentar el trebuie sa efectueze si asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau deteriorare a marfii pe timpul transportului . Vanzatorul incheie contractul si plateste prima de asigurare . Cumparatorul trebuie sa ia nota ca in cazul CIP vanzatorul este obligat sa obtina prima de asigurarea pentru acoperire minima . Termenul CIP implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport , inclusiv pentru transportul multimodal .

> DAF > inseamna ca vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , vamuita pentru export , la punctul si locul convenit , la frontiera dar inainte de punctul vamal de frontiera al tarii limitrofe . Termenul FRONTIERA poate fi folosit pentru orice frontiera , inclusiv cea a tarii exportatoare . De aceea este deosebit de important ca frontiera respectiva sa fie definita in mod precis , indicand in toate cazurile , dupa termenul DAF , punctul si locul . Acest termen va fi folosit in primul rand pentru cazul in care marfa este transportata pe calea ferata sau rutier , dar poate fi folosit pentru orice alta modalitate de transport .

> DES > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, la bordul navei , nevamuita pentru import , in portul de destinatie convenit . Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in portul de destinatie convenit . Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare .

> DDU > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , la locul convenit din tara importatoare . Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc ( cu exceptia taxelor vamale , a altor taxe si speze oficiale care se platesc la import , precum si a costurilor si riscurilor de indeplinire a formalitatilor vamale ) . Cumparatorul trebuie sa plateasca toate costurile suplimentare si sa suporte toate riscurile pentru nevauirea la timp a marfii pentru import . In situatia in care partile convin ca vanzatorul sa indeplineasca formalitatile vamale si sa suporte costurile si riscurile aferente , aceasta trebuie mentionata in mod expres in contarct . Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea de transport .

> DDP > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , la locul convenit din tara importatoare . Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc inclusiv a taxelor vamale , a altor taxe si speze oficiale care se platesc la import , precum si a costurilor si riscurilor de indeplinire a formalitatilor vamale . Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea de transport .

> EXW > Produsul si riscurile se transfera cumparatorului , incusiv plata transportului si costul asigurarii de la poarta fabricii vanzatorului .

> FCA > Franco caraus inseamna ca vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a predat marfa vamuita pentru export , in grija carausului desemnat de cumparator la locul sau punctul convenit . In cazul in care cumparatorul nu indica un punct precis , vanzatorul poate sa aleaga punctul de la locul sau raza teritoriala mentionata unde carausul urmeaza sa preia marfa in custodia sa . In cazul in care potrivit practicii comerciale este necesar sprijinul vanzatorului pentru incheierea contractului cu carausul ( cum este cazul in transportul CFR sau aerian ) . Vanzatorul actioneaza pe riscul si cheltuiala cumparatorului .

> FAS > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa de-a lungul vasului , pe chei sau pe slepuri , barje sau pe bac , in portul de incarcare convenit . Aceasta inseamna ca toate costurile si riscurile de pierdere sau deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator . Termenul FAS implica obligatia cumparatorului de vamuire a marfii pentru export si nu trebuie folosita in cazul in care cumparatorul nu poate sa indeplineasca direct sau indirect formalitatile de export Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare .

> FOB > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a trecut balustrada vasului , in portul de incarcare convenit .Costurile si riscurile de pierdere si deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator . Termenul FOB implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export . Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare . In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta , cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul FCA .












Comentarii